• صفحه خانگی
  • >
  • ویژه
  • >
  • فضانوردان سایوز از چه لباس هایی در سفر فضایی استفاده می کنند؟

فضانوردان سایوز از چه لباس هایی در سفر فضایی استفاده می کنند؟

لباس فضانوردان سایوز

لباس فضایی فضانوردان سایوز:

فضانوردا دو لباس فضایی دارن. یکی به اسم سوکول (sokol) و دیگری به اسم اورلان (orlan)

 

اورلان - لباس راهپیمایی فضایی
سوکول- لباس محافظت از فضانوردان
سوکول بر تن انوشه انصاری

سوکول (Sokol) – لباس محافظت از فضانوردان

سوکول لباسی هست که اونها در زمان پرتاب به فضا، تا رسیدن به ایستگاه فضایی و برگشت از فضا به زمین می پوشن.

سوکول می تونه از فضانوردان در برابر تغییرات فشار هوای داخل سفینه که احتمال داره در هنگام پرتاب یا فرود در داخل سفینه اتفاق بیوفته محافظت کنه.

در حال حاضر همه فضانوردان سایوز از این لباس استفاده می کنن که میشه گفت لباس محافظت از فضانورداست .

برای هر فضانورد لباس سوکول مخصوص به خودش طراحی و دوخته میشه.

اورلان (Orlan) – لباس مخصوص راهپیمایی فضایی

همیشه چندتا اورلان توی ایستگاه فضایی بین المللی وجود داره. قابل تنظیمه و هر فضانورد قبل از راهپیمایی فضایی، اونو برای خودش تنظیم می کنه. لباسو کاملا بررسی می کنه که مشکلی نداشته باشه و وقتی مطمئن شد، راهپیمایی شو شروع می کنه.

اورلان چند لایه مختلف داره که از فضانورد در برابر اشعه های مضر و ریز شهاب سنگ ها محافظت می کنه. با این لباس فضانورد می تونه تا ۸ ساعت در فضای بیرون از ایستگاه کار کنه.

اورلان
اورلان
سیروس برزو
سیروس برزو

سیروس برزو:

استاد دانشگاه، روزنامه‌نگار، نویسنده، پژوهشگر و مروج علوم فضایی است که سالها در روسیه زندگی کرده. او در طول این سالها و  دوستی با فضانوردان مختلف جهان علی‌الخصوص روسیه و آمریکا، مجموعه‌ای از یادمان‌های فضایی را در مدت زیادی جمع کرده‌است که در قالب نمایشگاه در سال‌های مختلف در تهران، اصفهان و دامغان به نمایش عموم درآمده‌است.

برزو در سال ۱۳۸۵ به کمک پاول وینوگرادوف، فضانورد روسی کارت‌پستال‌هایی از مینیاتورهای محمود فرشچیان را به فضا ارسال کرد. همچنین در سال ۱۳۹۰ به همت او نخستین قرآن چاپ جمهوری اسلامی ایران توسط الکساندر کالری، فضانورد روس به ایستگاه فضایی بین‌المللی برده شد.

از جمله این یادمان‌ها می‌توان به تمبرهای فضایی، بسته‌های غذایی فضانوردان، عکس‌های امضاءشده توسط فضانوردان سرشناس، ماکت موشک‌ها و فضاپیماهای سرنشین‌دار، پوسترهای آموزشی و اینفوگراف‌های مرتبط به تاریخ فضانوردی، مدال‌ها و الواح یادبود، اشیای بازگشته از ایستگاه فضایی بین‌المللی، اشیاء شخصی فضانوردان از جمله دستکش فضانوردی گوردون کوپر، فضانورد آمریکایی، لباس فضانورد مسلمان سالیژان شالیپوف و غیره اشاره کرد.

در ویدیویی زیر که به کمک جناب آقای سیروس برزو، مروج علم و روزنامه نگار تخصصی حوزه علوم فضایی، تهیه شده است تصاویری از این دو لباس و کاربرد آنها مشاهده می کنید.

دیدگاهتان را بنویسید