راهنمای خرید تلسکوپ

انوااع تلسکوپ های موجود در بازار ایران

من قصد خرید تلسکوپ دارم!

بسیار هم عالی، تبریک میگم، اما قبل از هرچیز اجازه بدید چندتا سوال از شما بپرسم تا بهتر بتوانید تصمیم گیری کنید!

چه کسی قرار هست از این تلسکوپ استفاده کند؟ شما یا فرزندتان؟ سن کاربر اصلی تلسکوپ چقدر است؟

چه انتظاری از این تلسکوپ دارید؟ احیاناً که قصد ندارید کوه های سطح مریخ، یا کاوشگر های ناسا روی ماه یا موجودات فضایی را رصد کنید!

کاربر اصلی تلسکوپ (فرزند/والدین/ دوست یا …) چقدر اطلاعات اولیه در مورد نجوم دارد؟

و مهمتر از همه، تا چقدر می خواهید برای خرید تلسکوپ هزینه کنید؟

در اینجا چند سوال متداول پیش از خرید تلسکوپ را پرسیده ایم، در ابتدای کار بهتر از تکلیف خودتان را از خرید تلسکوپ تعیین کنید!

کاربر تلسکوپ چه کسی هست؟

شاید بتوانیم در گام اول مخاطبین را به چند دسته تقسیم کنیم.

کودکان، نوجوانان و بزرگسالان

هر کاربرد توانایی های متفاوت و نیاز های متفاوتی داره و قطعا تلسکوپ مورد استفاده برای هر کاربر هم متفاوت خواهد بود.

یکی از سوالاتی که همیشه خیلی از والدینی که قصد خرید تلسکوپ به عنوان هدیه تولد یا … دارن می پرسن:

اینکه میخوام الان برای فرزندم یه تلسکوپ بخرم که بزرگ هم که شد بتونه استفاده کنه!

تلسکوپی که الان بتونه استفاده کنه با تلسکوپی که قرار هست یه فرد بزرگسال ازش استفاده کنه قطعا تفاوت های زیادی داره! بعید میدونم کسی برای تولد ۴ سالگی فرزندش به لپ تاپ مک بگیره که الان باهاش بازی کنه و بعدا ها هم وقتی بزرگ شد باز بتونه ازش استفاده کنه!

 

چه انتظاری از یک تلسکوپ دارید؟

در آسمان اجرام بسیار زیبایی وجود دارد اما نباید انتظار داشته باشید که بتوانید با تلسکوپ تمام تصاویر زیبایی که به عنوان تصویر پس زمینه در موبایل خود ذخیره کرده اید یا عکس هایی که در ویدیو ها و کلیپ ها مشاهده می کنید با بتوانید با تلسکوپ هم به همان زیبایی ببینید.

چند نکته مهم در مورد تصویری که از درون تلسکوپ خواهید دید:
  • تصاویر در تلسکوپ ها تقریبا همیشه سیاه و سفید هستند، به جز برخی سیارات و برخی اجرام عمق آسمان
  • ستاره ها با بزرگترین تلسکوپ ها نیز، تنها یک نقطه نورانی با رنگ های مختلف دیده می شوند.
  • شما می توانید دهانه ها و رشته کوه های سطح ماه را به زیبایی از پشت تلسکوپ نظاره گر باشید اما سطح هیچ یک از سیارات را نمیتوانید با دقت و تفکیک بالا همچون ماه مشاهده کنید.

آیا کاربر تلسکوپ اطلاعات اولیه نجومی دارد؟

اگر کاربرد تلسکوپ دوره های نجوم را در مرکزی گذرانده و یا کتاب های نجوم را مطالعه کرده که هیچی! خیلی هم عالی، تلسکوپ رو خریداری کنید و مبارک باشه!

اماااا… اگر کاربرد تلسکوپ فقط یک علاقمند به آسمان است و کلاس نجوم شرکت نکرده یا کتاب نجومی مطالعه نکرده چندتا توصیه دارم:

برای آموزش نجوم هم برنامه ای در نظر داشته باشید!
  • اول حتما یه نگاهی به مقاله در آسمان چه خبر است؟ داشته باشید تا کمی بیشتر با حال و هوای دنیای نجوم رصدی آشنا شوید.
  • حتما در کنار خرید تلسکوپ، چند کتاب نجومی معتبر و جامع را هم خریداری کنید تا بتوانید بیشترین بهره را از کار با تلسکوپ ببرید، می توانید مقاله گام نخست در راه نجوم (معرفی کتاب) رو بخوانید تا با برخی کتاب های معتبر نجومی آشنا شوید.
  • و اگر فرصت کافی دارید توصیه میکنم حتما در یک کلاس نجوم مقدماتی ثبت نام کنید، مدرس کلاس نجوم می تواند شما را در راه اندازی و استفاده از تلسکوپ راهنمایی کند.

این روز ها کلاس ها و کتاب های نجوم در اغلب شهرهای کشور برای کلیه سنین وجود دارد، اگر کلاس و یا کتاب نجوم را پیدا نکردید می توانید با ما تماس بگیرید تا شما را به دوستان و همکاران خود در شهرهای مختلف معرفی کنیم.

 

چقدر می خواهید هزینه کنید؟

پس از مشخص کردن تمام موارد فوق، بخش مهم و تاثیرگذار خرید تلسکوپ بحث قیمت است!

در سالهای اخیر با توجه به نوسانات شدید قیمت دلار،قیمت تلسکوپ ها و ابزارآلات رصدی به شدت افزایش یافت، تلسکوپ هایی که با قیمت ۴۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان می توانستید به سادگی خریداری کنید امروزه به قیمت ۵ تا ۶ میلیون رسیده است. (در سال ۱۳۹۸)

اما به طور کلی امروزه می توانید با هزینه ای حدود ۳ میلیون تلسکوپ های کوچک و دانش آموزی خوبی را تهیه کنید. اما اگر قصد خرید تلسکوپ هایی دارید که بتوانید فعالیت های حرفه ای و رصدهای جدی انجام دهید باید تا قیمت حدود ۱۰ میلیون تومان را در نظر داشته باشید.

تلسکوپ رو از کجا بخریم؟

از هرجایی که دوست دارید بخرید اما خواهشاً از لوازم تحریر و اسباب بازی فروشی نخرید!!!

بسیاری از تلسکوپ هایی که در لوازم التحریر ها و یا اسباب بازی فروشی ها به فروش می روند به معنای واقعی اسباب بازی هستند و به هیچ عنوان نباید انتظار یک ابزار رصدی را داشته باشید، اما اگر فرزند شما هنوز سن کمی دارد، زیر ۸ سال و فقط به عنوان یک اسباب بازی قصد خرید تلسکوپ را دارید، در این صورت خرید از اسباب بازی فروشی گزینه مناسبی است.

در حال حاضر برندهای معروف و معتبر دنیا در ایران نمایندگی دارند و می توانید تلسکوپ خودتان را از فروشگاه های معتبر نجومی در سطح کشور خریداری کنید.

البته متاسفانه باز هم به دلیل نوسانات قیمت دلار و مشکلات ناشی از تحریم و واردات، در ماه ها و سال های اخیر موجودی تلسکوپ های بازار ایران کاهش چشمگیری داشته است اما خوشبختانه هنوز هم می توانید بسیاری از برند های معتبر نظیر: برسر، نشنال جئوگرافیک، مید، اسکای اند تلسکوپ و سلسترون را در بازار تلسکوپ های ایران پیدا کنید.

فروشگاه نجومی زانکوشاپ، سعی کرده تا انواع متخلفی از برندها و تلسکوپ ها را با قیمت های مناسب (حتی کمتر از قیمت های دیجی کالا) در وبسایت خود عرضه کند! پس حتما سری به فروشگاه ما بزنید و انواع تلسکوپ و قیمت های آنها را مقایسه کنید و برای مشاوره رایگان در خصوص خرید تلسکوپ با ما در ارتباط باشید.

راهنمای خرید تلسکوپ

اگر سوال دیگری در ذهن دارید که پاسخ آن را نیافتید از ما بپرسید تا به این مطلب افزوده شود.