برنامه فضایی آرتمیس، بازگشت به ماه

برنامه فضایی آرتمیس

برنامه فضایی آرتمیس یک برنامه فضایی بین المللی است که از سال ۲۰۲۴ رسما آغاز خواهد شد و هدف آن ارسال مجدد انسان ها به ماه است.

اولین برنامه فضایی تاریخ که انسان را به ماه برد، برنامه فضایی آپولو بود که از سال ۱۹۶۱ تا ۱۹۷۲ اجرا شد و طی ۶ پرتاب، ۱۲ فضانورد توسط سازمان فضایی ناسا قدم بر سطح ماه گذاشتند.

اکنون پس از ۵۲ سال دوباره ناسا با همکاری دیگر سازمان های بین المللی قصد دارد دوباره انسان را برسطح ماه پیاده کند. اما این بار متفاوت تر و جذاب تر!

برنامه فضایی آرتمیس و ماه

در برنامه فضایی آرتمیس (Artemis Program) شرکت‌های خصوصی و سازمان های فضایی بین المللی دیگری نیز همکاری دارند که مهمترین آنها عبارتند از:

آژانس فضایی اروپا، آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن، آژانس فضایی کانادا، سازمان فضایی ایتالیا، آژانس فضایی استرالیا، سازمان فضایی بریتانیا، سازمان فضایی امارات متحده عربی، سازمان فضایی ملی اوکراین و آژانس فضایی برزیل

هدف نهایی این پروژه حضور دائم انسان‌ها روی ماه و ایجاد فضای مناسب برای فعالیت شرکت‌های خصوصی روی کرهٔ ماه و در نهایت سفر به مریخ است. ناسا رهبری این پروژه را به‌عهده دارد اما انتظار می‌رود که همکاری بین‌المللی در رسیدن به اهداف بلندمدت پروژه مؤثر باشد.


چرا نام این برنامه فضایی آرتمیس است؟

آرتمیس الهه یونانی دختر زیباروی لئو و زئوس  و خواهر دوقلوی آپولو است.  آرتمیس یکی از الهه‌های باکره و مظهر پاک‌دامنی المپ به‌شمار می‌رفت، حتما میدانید که المپ نام کوهستانی است که محل زندگی ایزدان یونانی است. برطبق افسانه‌ها، آرتمیس یک روز زودتر از برادرش آپولون به دنیا آمد. مادرش او را در جزیرهٔ اورتیگیا به دنیا آورد، سپس بلافاصله بعد از تولدش، او به مادرش برای عبور از تنگهٔ دلوس کمک کرد، جایی که او برادر دوقلویش آپولون را به دنیا آورد. این داستان شروعی برای نقش او به‌عنوان نگهبان کودکان و حامی زنان هنگام زایمان شد. آرتمیس همانند برادر دوقلوی خود آپولون که محافظ پسربچه‌ها به‌شمار می‌رفت، مسئولیت محافظت از دختران کوچک تا سنین ازدواج آن‌ها را به عهده داشت و همچنین دارای موهبت شفابخشی بود.

ریشه کلمه آرتمیس

ریشه و خاستگاه این نام کاملاً روشن نیست. ریشه نخستین نام احتمالاً از واژه‌های ایرانی آرتا (arta)، آرت (art) و آرته (arte) (از اوستایی یا پارسی کهن) که می‌تواند به بزرگ، خوب، پاک واژه‌شناسی شود، گرفته شده‌باشد. بنابراین واژه‌شناسی «آرتمیس» می‌تواند «بانوی پاک، بزرگ و …» باشد.

همچنین آرتمیس یکم نخستین دریاسالار جهان در سال ۴۸۰ میلادی و فرمانده بخشی از نیروهای نظامی ارتش ایران در دومین جنگ ایران و یونان در زمان پادشاهی خشایارشاه، پادشاه هخامنشی بود.

معبد آرتمیس

معبد آرتمیس یکی از عجایب هفتگانه جهان است که ۵۵۰ سال پیش از میلاد در شهر اِفِسوس (از شهرهای آسیای صغیر، ترکیه امروزی) بنا شده است. گرچه امروزه اثر چندانی از این بنا برجا نمانده است اما تصویر شبیه سازی شده این بنا تقریبا به عنوان نمادی از یونان باستان در خاطر همه ما وجود دارد.

آرتمیس الهه یونان باستان
معبد آرتمیس

آرتمیس ۱ (Artemis I)

آرتمیس 1

آرتمیس ۱ ، نخستین پرواز از برنامه فضایی آرتمیس بود. آرتمیس ۱، یک مأموریت بدون سرنشین در مدار ماه بود که در ۲۵ آبان ۱۴۰۱ پرتاب شد و هدف آن بررسی و تست سیستم های مختلف فضاپیمای اوریون بود. در این ماموریت ۳ مانکن پلاستیکی در فضاپیما قرار داده شده بود.


آرتمیس ۲ (Artemis II)

فضانوردان ماموریت آرتمیس 2

ماموریت آرتمیس ۲ تقریبا مشابه ماموریت آپولو ۱۰ در سال ۱۹۶۹ است، از این نظر که فضانوردان این ماموریت تنها به ماه سفر میکنند و روی سطح آن فرود نخواهند آمد.

ناسا و آژانس فضایی کانادا (CSA) چهار فضانوردی را اعلام کردند که در Artemis II، به دور ماه می‌روند. این فضانوردان بر سطح ماه فرود نخواهند آمد، ماموریت آرتمیس ۳ نخستین ماموریتی خواهد بود که فرود مجدد انسان بر سطح ماه را اجرا خواهد کرد.

خدمه  آرتمیس ۲ نماینده هزاران نفری هستند که به طور خستگی ناپذیری ما را برای رساندن  به ستاره ها یاری می کنند.

با فضانوردان آرتمیس دوم آشنا شوید.

فضانوردان ناسا رید وایزمن، ویکتور گلاور، و کریستینا هموک کخ، و جرمی هانسن فضانورد CSA (سازمان فضایی کانادا)، هر کدام داستان خاص خود را دارند.

رید وایزمن – Reid Wiseman  (فرمانده)

این دومین سفر وایزمن به فضا خواهد بود که قبلاً به عنوان مهندس پرواز در ایستگاه بین‌المللی اکسپدیشن ۴۱ از ماه می تا نوامبر ۲۰۱۴ خدمت می‌کرد. مجتمع مداری وایزمن قبل از ماموریت خود، از دسامبر ۲۰۲۰ تا نوامبر ۲۰۲۲ به عنوان رئیس دفتر فضانوردان خدمت می کرد.

ویکتور گلاور – Victor Glover

این ماموریت دومین پرواز فضایی گلاور خواهد بود که قبلاً به عنوان خلبان در فضاپیمای SpaceX Crew-1 ناسا خدمت می کرد که در ۲ می ۲۰۲۱ پس از ۱۶۸ روز در فضا فرود آمد. او به عنوان مهندس پرواز در ایستگاه فضایی برای اکسپدیشن ۶۴، در تحقیقات علمی، نمایش فناوری و شرکت در چهار راهپیمایی فضایی مشارکت داشت.

کریستینا هموک کخ- Christina Hammock Koch

کوخ همچنین دومین پرواز خود را به فضا در ماموریت آرتمیس II انجام خواهد داد. او به عنوان مهندس پرواز در ایستگاه فضایی برای اکسپدیشن ۵۹، ۶۰ و ۶۱ خدمت کرد. کخ رکورد طولانی ترین پرواز فضایی منفرد توسط یک زن را با مجموع ۳۲۸ روز در فضا ثبت کرد و در اولین راهپیمایی فضایی کاملاً زن شرکت کرد.

جرمی هانسن – Jeremy Hansen

هانسن به نمایندگی از کانادا اولین پرواز خود را به فضا انجام می دهد. هانسن که یک سرهنگ در نیروهای مسلح کانادا و خلبان جنگنده سابق است، دارای مدرک لیسانس علوم فضایی از کالج نظامی سلطنتی کانادا در کینگستون، انتاریو، و کارشناسی ارشد در فیزیک از همان موسسه در سال ۲۰۰۰، با تمرکز تحقیقاتی است. در ردیابی ماهواره ای میدان دید گسترده. او یکی از دو استخدامی بود که توسط CSA در می ۲۰۰۹ از طریق سومین کمپین استخدام فضانوردان کانادایی انتخاب شد و به عنوان Capcom در مرکز کنترل ماموریت ناسا در جانسون خدمت کرد و در سال ۲۰۱۷، اولین کانادایی بود که رهبری کلاس فضانوردان ناسا به او سپرده شد. هدایت آموزش کاندیداهای فضانوردی از ایالات متحده و کانادا.


آرتمیس ۳ (Artemis III)

آرتمیس ۳، سومین پرواز از برنامه فضایی آرتمیس است که قرار است در سال ۲۰۲۵ میلادی (۱۴۰۴ هجری شمسی) به ماه پرتاب شود، در ماموریت آرتمیس ۳ پس از ۵۳ سال دوباره انسان ها بر سطح ماه فرود خواهند آمد. آرتمیس ۳ در منطقه جنوبی ماه فرود خواهد آمد و حدود دو هفته، دو فضانورد در سطح ماه حضور خواهند داشت. در این ماموریت ۴ فضانورد زمین را ترک خواهند کرد اما دو فضانورد با سامانه HLS بر سطح ماه فرود خواهند آمد و حدود ۷ روز بر سطح ماه ماموریت های مختلف از جمله نمونه برداری از آب و یخ و خاک ماه را انجام خواهند داد و در این مدت دو فضانورد دیگر در سفینه اوریون در مدار ماه منتظر مسافران خود خواهند بود. برخی از تجهیزات مورد نیاز از جمله یک ماه نورد در سفرهای قبلی به ماه ارسال خواهد شد تا فضانوردان از آن استفاده کنند.

این صفحه به روز خواهد شد…

باز هم سر بزنید 😉