آموزش نجوم

نجوم

آموزش نجوم چگونه است و چگونه می توانیم نجوم یاد بگیریم؟

سوال بسیار خوبی هست اما بیایید اول کمی بیشتر با نجوم آشنا شویم.

نجوم به طور کلی به علم شناخت آسمان بالای سر گفته می شود و مثل بقیه علوم دارای گرایش ها و زیر مجموعه های مختلفی است که شما با ورود به هر یک از این گرایش ها و پس از مطالعه کافی از منابع صحیح  بدون نیاز به مدرک دانشگاهی یک منجم آماتور خواهید شد. در مورد اینکه منجم آماتور دقیقا به چه کسی گفته می شود، در انتهای این مقاله صحبت خواهیم کرد.

تصور عموم مردم از منجمان آماتور افرادی هستند که شب تا صبح در کویر به کمک یک تلکسوپ به رصد ستاره ها می پردازند! اما این تصور خیلی درست نیست. گرچه منجمان اماتور در طول سال گهگاهی شاید به همراه یک تور رصدی و یا دوستان خود به کویر سفر کنند و یک شب رصدی داشته باشند اما نجوم بخش های مختلفی دارد که هر یک از آنها جذابیت های خاص خود را خواهد داشت.

گرایش های نجوم:

  • منظومه شمسی

گام اول دنیای نجوم شناخت محل زندگی خودمان یعنی زمین و سیارات اطرافمان است. اگر شما دید درستی نسبت به منظومه شمسی داشته باشید قطعا در مراحل بعدی نیز می توانید تصور و جهان بینی کامل تری را نسبت به جهان هستی داشته باشید. اطلاعات اولیه در مورد منظومه شمسی را در کتاب های درسی خوانده ایم اما قطعا پس از چند سال فراموش کرده اید.

شناخت منظومه شمسی به معنی شناخت سیارات، جنس و خصوصیات هر کدام، شناخت قمرها، سیارک ها، دنباله دارها، شهاب سنگ ها و بارش های شهابی است.

آیا میدانستید در یکی از اقمار منظومه شمسی دریا وجود دارد و باران می بارد؟ و یا خبر دارید که تا کنون در بسیاری از اجرام منظومه شمسی آب به میزان زیاد پیدا شده است؟ و یا از تاریخچه سفرهای فضایی به مریخ و زحل چه می دانید؟

 

اخترفیزیک:

پس از شناخت سیارات منظومه شمسی حال باید به سراغ اجرام بعدی یعنی ستارگان برویم. و در گام اول بهتر است خورشید خود را به خوبی بشناسیم. با شناخت خورشید به عنوان یک ستاره نمونه و نزدیک به زمین می توانید به خوبی از مشخصات بقیه ستارگان آسمان نیز مطلع شوید.

در حوزه اخترفیزیک شما باید با ساختار درونی ستارگان، نحوه تولید و انتقال انرژی در ستارگان، سحابی های پیش ستاره ای، نحوه تولد ستارگان، ستاره های رشته اصلی، رده طیفی ستارگان، نمودار HR، مدل های مرگ ستارگان مثل ستاره نوترونی، کوتوله های سفید و سیاهچاله ها آشنا شوید.

نجوم رصدی:

پس از شناخت منظومه شمسی و جهان اطراف خوب، حال باید به سراغ رصد آسمان برویم و اینکه چطور می توانیم جهان هستی را مشاهده کنیم. در حوزه نجوم رصدی منجمان ابتدا باید با کره سماوی آشنا شوند و سپس با صورت های فلکی و نحوه پیمایش در آسمان با چشم غیرمسلح آشنا می شویم. پش از شناخت آسمان شب با چشم غیر مسلح نوبت به آشنایی با دستگاه های مختصات آسمان و نحوه حرکت اجرام آسمانی می رسد، باید بدانیم که چرا ستاره قطبی همیشه در سمت شمال قرار دارد؟ و یا اینکه آیا خورشید در تمام سال در زمان ظهر از بالای سر عبور می کند؟

پس از شناخت مبانی اولیه کره سماوی در صورتی که دارای ابزار رصدی مثل دوربین دوچشمی و یا تلسکوپ هستید، باید با خصوصیات ابزارهای رصدی آشنا شوید و نحوه کار با آن ها و نحوه رصد آسمان با تلسکوپ آشنا شوید.

همه این سوالات و ده ها سوال دیگر مربوط به شناخت منظومه شمسی است که با مطالعه کتاب ها و یا شرکت در کلاس های نجوم می توانید آن را یاد بگیرید.