وضعیت رویت پذیری ماه رمضان ۱۴۴۲ قمری و ۱۴۰۰ شمسی

رمضان 1400

مطلب زیر عیناً برگرفته از وبسایت گروه پایش رویت هلال ماه است.

 

با عرض سلام و احترام خدمت رصدگران و علاقه مندان به رویت هلال ماه. مروری به وضعیت رویت پذیری هلال ماه رمضان و شوال ۱۴۴۲.

وضعیت رویت پذیری هلال ماه رمضان در غروب روز ۲۹ شعبان مطابق با ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ برابر با ۱۲ آوریل ۲۰۲۱

همانطور که در نقشه شماره ۱ ملاحظه می شود رویت هلال ماه با سه رنگ سبز – زرد و قرمز تفکیک گردیده. رنگ سبزرویت پذیری  با چشم غیر مسلح، رنگ زرد با ابزار اپتیکی و رنگ قرمز غیر قابل رویت بودن هلال را نشان می دهند.

در غروب روز ۲۳ فروردین مطابق با ۲۹ ماه شعبان برابر با ۱۲  آوریل ۲۰۲۱ هلال ماه درکشور کانادا با ابزار اپتیکی، در مرکز و غرب کشور ایالات متحده امریکا وتمام پهنه کشور مکزیک با چشم غیر مسلح ودر کشورهای اکوادور، شرق و  شمال شرقی پروو منتهی الیه غرب ونزویلا با ابزاراپتیکی قابل رویت خواهد بود.

همچنین این هلال درقسمت کوچکی از غرب قاره افریقا با چشم مسلح در شرایط مناسب آب و هوایی رویت خواهد شد.

نقشه شماره ۱

همان طور که در تصویر دوم مشخص گردیده این هلال  در سایر نقاط جهان در غروب روز ۲۳ فروردین غیر قابل رویت خواهد بود.

نقشه شماره ۲

بدیهی است درغروب روز بعد یعنی ۳۰ شعبان المعظم برابر با ۲۴ فروردین این هلال با ارتفاع مناسب و درخشندگی بالا دراکثر نقاط جهان با چشم غیر مسلح به راحتی دیده خواهد شد.

وضعیت هلال صبحگاهی آخر ماه شعبان

در بامداد ۲۸ شعبان مطابق با ۲۲ فروردین برابر با ۱۱ آوریل  ۲۰۲۱ رویت هلال صبحگاهی در مناطق جنوبی کشور با ابزار اپتیکی قوی در شرایط مناسب رصدی دور از انتظار نیست تلاش برای رویت این هلال آزمایش مهمی برای هلالهایی با ارتفاع کم اما با فاز نسبتا مناسب محسوب میشود.

وضعیت رویت پذیری هلال شوال ۱۴۴۲

نقشه شماره ۳

در غروب روز ۲۹ رمضان برابر با ۲۲ اردیبهشت مطابق با ۱۲ ماه می ۲۰۲۱.

همانطور که در نقشه ی شماره ۳ مشاهده می گردد در مناطق سبز هلال با چشم غیر مسلح و در مناطق زرد با ابزار اپتیکی قابل رویت خواهد بود.

قاره امریکا
این هلال در منتهی الیه شمال امریکای شمالی ودر منتهی الیه جنوب امریکای جنوبی با چشم مسلح و در بقیه نقاط قاره امریکا با چشم غیر مسلح دیده خواهد شد.

قاره اروپا
این هلال در جنوب غربی قاره اروپا با چشم غیرمسلح و در سایر نقاط این قاره به جز منتهی الیه شمال آن با چشم مسلح رویت پذیر می باشد.

قاره افریقا
هلال ماه شوال درغرب قاره افریقا با چشم غیر مسلح و در بقیه نقاط با  ابزار اپتیکی قابل رویت خواهد بود.

قاره آسیا
همانطور که در تصویر شماره ۴ مشاهده می گردد در نقاط زرد رنگ هلال ماه شوال فقط با ابزار اپتیکی قابل رویت می باشد بدیهی است در مناطق قرمز رنگ این هلال حتی با ابزار نیز قابل رویت نخواهد بود.

نقشه شماره ۴

وضعیت هلال ماه شوال در ایران

هلال ماه شوال در تمام نقاط ایران فقط با ابزار اپتیکی قابل رویت است و در هیچ نقطه ای از ایران با چشم غیر مسلح رویت نخواهد شد.

مختصات هلال ماه شوال در تهران
ارتفاع ماه در لحظه غروب خورشید ۶ درجه و ۲۵ دقیقه قوسی
فاز ماه ۶۶ صدم درصد.
جدایی زاویه ای ۸ درجه و ۳۱ دقیقه قوسی
مکث ماه ۴۰ دقیقه.
ارتفاع کم هلال وهمچنین فاز ( درصد بخش درخشان ماه  ) کم هلال حکایت از این دارد که رصدگران هلال ماه با ابزار اپتیکی نسبتا قوی در شرایط مناسب آب و هوایی و مناطق کوهستانی و داشتن تجربه بالا قادر به رویت این هلال نسبتا سخت خواهند شد.
لازم به ذکر است در مناطق جنوبی کشور به دلیل بیشتر بودن ارتفاع ماه از افق در لحظه غروب خورشید امکان رویت هلال بیشتر خواهد بود.

پیشنهاد: تجهیز رصدگران با تجربه در مناطق مرتفع و داشتن ابزار قوی و مناسب احتمال رویت را بالا خواهد برد.

با احترام سید محسن قاضی میرسعید.

فروردین ۱۴۰۰