چگونه برای سفر عکاسی شب آماده شویم

عکاسی شب به همان اندازه که برای بیننده جذاب است برای عکاس دشوار است. عکاسی شب قوانینی دارد که با تمام سبک های دیگر عکاسی متفاوت است. برای  گرفتن یک عکس خوب در شب باید قواعد آن را بیاموزید ساده ترین مثال برای درک تفاوت این سبک عکاسی نیاز واجب شما به سه پایه دوربین برای گرفتن ساده ترین عکسها هستش اما در خیلی از سبک های عکاسی این امر واجب نیست.

تصویری از قله دماوند و یک گوسفند سرا زیر نور ماه عکاس حسین شمس اللهی

تصویری از قله دماوند و یک گوسفند سرا زیر نور ماه عکاس حسین شمس اللهی

 

اولین مطلبی که برای سفر عکاسی شب باید در نظر بگیرید تاریخ حرکت بر حسب تقویم قمری هستش چون برای ثبت یک عکس خوب فاز ماه بسیار مورد توجه است اگر از دوربین های کاملا حرفه ای کنون و نیکون استفاده می کنید مثال دوربین های تک رقمی کنون مانند  6D,5D,1D حتما شبی برید که ماه در آسمان نباشد چون بازه حساسیت به نور و سنسور دوربین شما قابلیت ثبت تصاویر در تاریک ترین شرایط را دارا هستند اما اگر از دوربین های نیمه حرفه ای و دو رقمی یا سه رقمی و غیره کنون استفاده می کنید حتما در شبهای قبل تربیع اول یا آخر ماه به سفر بروید که نور ماه زمینه تصویر را برای شما روشن کند و شما کمتر نیاز به نور پردازی دستی داشته باشید.

در سایت زیر می توانید میزان فاز ماه را ببنید

https://www.timeanddate.com/moon/phases/iran/tehran

زمانی که روز سفر خود را مشخص کردید مهم ترین مسئله مشخص کردن مکان سفر هست باید به این نکته که به عکسی شب می روید توجه لازم داشته باشید مانهایی ا انتخاب کنید که شرایط زیر را دارا باشند.

۱- بیرون شهر و روستا قرار بگیرد تا آلودگی نوری(نوعی آلودگی است که به روشن شدن بیش از حد یک محیط بر اثر نورهای مصنوعی گفته می‌شود. آلودگی نوری باعث کم فروغ شدن ستارگان و اجرام آسمانی در آسمان می شود و مانند تمام انواع دیگر آلودگی، به اکوسیستم آسیب می‌رساند.) کمی داشته باشید. برای عکاسی شب از شهرهای بزرگ به میزان زیادی باید فاصله بگیرید مثال محل عکاسی برای ساکنین تهران حداقل ۱۰۰ کیلومتر بیرون از شهر باید انتخاب شود.

۲- در مکان یابی دقت کنید مخصوصا زمانی که بخواهید به کوهستان برای عکاسی سفر کنید شما به مکانی نیاز دارید که افق بازی داشته باشد تا بتوانید تصاویر سوژه زمینی را با آسمان ثبت کنید. در کوهستان کار شما دشوار تر است اگر به بالای قله کوه بروید هیچ سوژه ای جز یک زمین بدون پوشش گیاهی نصیبتان نمی شود و در پیدا کردن سوژه زمینی کاملا دچار مشکل می شوید و اگر در کوه پایه بمانید افق ندارید کوهها جلوی دیدتان را می گیرد بهترین جا در اواسط راه به قله کوه است حال باز چند نکته اینجا حائز اهمیت است که کوه در کنار شما در کدام سمت قرار می گیرد. من ترجیح می دهم کوه در سمت جنوب و غرب مکان عکاسیم قرار نگیرد مخصوصا زمانی که می خواهم از را شیری عکاسی کنم. اما اگر این اتفاق هم افتاد نگران نباشید هنوز هم شانس گرفتن یک دورقطبی خوب را دارید.

دورقطبی دماوند عکاس حسین شمس اللهی

۳- به دنبال کاروانسراها، قلعه ها و مناطق بکر طبیعی باشید اصولا کاروانسرا ها در حال حاضر رها شده اند و در مناطق تاریک و خالی از سکنه هستند. عکاسی از این مکانها زیاد سخت نیست برای کسانی که ترسی از قدم زدن در خرابه های باستانی اونم در شبهای بدون ماه ندارند.

قلعه کرشاهی عکاس حسین شمس اللهی

۴- ترجیحا برای راحتی بیشتر از جاهایی که رطوبت بالا دارند دوری کنید مانند کنار دریا، مناطق شرجی، کنار رودخانه ها، زمانی که دوربین در این مناطق قرار بگیرد احتمال شبنم زدن لنز بالاست برای جلو گیری از کمتر نشستنه بخار و شبنم مدتی قبل از شروع عکاسی دوربین خود را بر روی سه پایه قرار داده و در فضای آزاد به مدت حداقل نیم ساعت رها کنید تا دوربین شما با فضا همدما شود این امر جدا از مسئله شبنم روی کم شدن نویزهای دوربین مخصوصا نویز های گرمایی تاثیر بسزایی دارد.

۵- در آخر قبل سفر حتما هواشناسی را چک کنید. مکانهای مناسب عکاسی برای دوستانی که سمت تهران زندگی می کنند شامل اطراف دماوند مانند پلور یا فیلبند از سمت غرب طالقان و الموت و از جنوب هم سمت کاروانسرای دیرگچین یا کاروانسرای مرنجاب می شود. جاهای مناسبی اگه برای عکاسی شب می شناسید می توانید زیر همین مطلب برای دوستان به اشتراک بگذارید.

 

نویسنده: حسین شمس اللهی

دیدگاهتان را بنویسید