آخرین وضعیت دنباله دار سوآن SWAN

دنباله دار سوآن را بیشتر بشناسیم!

تعطیلات نوروز ۹۹ با ظهور دنباله دار اطلس در آسمان شب آغاز شد، اما دیری نگذشت که در گیر و دار روزهای قرنطینه، امیدها برای دیدن دنباله دار اطلس از بین رفت. اما همزمان با متلاشی شدن دنباله دار اطلس، دنباله دار سوآن در آسمان شب ظاهر شد تا آسمان شب های بهاری سال ۹۹، خالی از دنباله دار نباشد!

برای دنباله دار سوآن که در ۲۵ مارس ۲۰۲۰ توسط رصدخانه خورشیدی سوهو کشف شد و انتظار می رود که درخشش نسبی خوبی را در آسمان شب برای منجمان آماتور و علاقمندان به نمایش بگذارد.

سوآن با نام کامل C/2020F8 SWAN در شب چهارشنبه ۱۳ می ۲۰۲۰ برابر با ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ از نزدیکترین فاصله اش نسبت به زمین عبور کرد. نزدیک ترین فاصله این دنباله دار به زمین ۰٫۵۶ AU یعنی چیزی بیشتر از ۸۵ میلیون کیلومتر بود.

اما با گذشت زمان دنباله دار روز به روز به خورشید نزدیکتر خواهد شد و در نهایت در ۲۷ ماه می از نزدیکترین فاصله خود به خورشید عبور خواهد کرد. (البته اگر تا آن زمان بتواند دوام بیاورد!)

سوآن با حضیض مداری ۰٫۴۳ AU و خروج از مرکز ۱٫۰۹۸در تاریخ ۲۷ می ۲۰۲۰ (۷ خرداد ۱۳۹۹) از نزدیک ترین فاصله اش تا خورشید عبور خواهد کرد.

دلیل نامگذاری سوآن:

این دنباله دار در تاریخ ۲۵ مارس ۲۰۲۰ توسط دوربین SWAN در تلسکوپ فضایی سوهو مشاهده و کشف شد.

اما سوآن چیست؟

سوآن SWAN که در حقیقت سرواژه عبارت: Solar Wind Anisotropies  هست، نام یکی از دوربین های تلسکوپ فضایی سوهو است که وظیفه تصویربرداری از خطوط لیمان آلفای خورشید و بررسی طوفان های خورشیدی را بر عهده دارد. به دلیل اینکه این ابزار برای تصویربرداری از هیلوسفر خورشید و طوفان های خورشیدی طراحی شده، دارای میدان دید وسیعی است. و همین میدان دید وسیع امکان خوبی را برای رصد و کشف دنباله دار ها فراهم کرده است.

دوربین سوآن همواره از کل آسمان تصویربرداری می کند تا میزان تغییرات هیدروژن موجود در فضای منظومه شمسی منتشر شده از طوفان های خورشیدی را بررسی کند.

هسته دنباله دار با نزدیک شدن به خورشید و افزایش دما شروع به بخار شدن می کند. بخار شدن یخ های هسته، باعث انتشار گاز هیدروژن در منطه گیسو دنباله دار می شود و همین امر باعث خواهد شد تا دنباله دار در تصویر فرابنفش دوربین سوآن دیده شود.

تصویر زیر همان عکسی است که برای اولین بار دنباله دار سوآن در آن مشاهده و کشف شد:

تصویر کشف دنباله دار سوآن

آینده سوآن:

در مورد آینده دنباله دار سوآن دو نقل قول از سوی دو نفر از دانشمندانی که این دنباله دار را تحت نظر دارند آورده ایم:

۱ دکتر مایکل کومبی، استاد دانشگاه میشیگان:

«در تصاویری که روز ۱۵ آپریل از دنباله دار سوآن توسط دوربین سوآن تلسکوپ سوهو دریافت شد، نشان می داد که در هر ثانیه بیش از ۱۵۰۰ کیلوگرم بخار آب از این دنباله دار متصاعد می شود که این میزان در مقایسه با دیگر دنباله دارهای عدد بسیار بالای بشمار می رود.»

۲- دکتر جم-لوپ برتاکس، محقق اصلی و پیشنهاد دهنده ابزار SWAN:

«میزان متصاعد شدن بخار آب از دنباله دار سوآن، بیش از ۳ برابر دنباله دار ۶۷P/Churyumov-Gerasimenko که در سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ توسط کاوشگر روزتا و فیله مورد بررسی قرار گرفت، است»

 

بنابراین احتمال اینکه این دنباله دار با نزدیک شدن به خورشید متلاشی شود، خیلی دور از ذهن نیست.

تغییرات نورانیت دنباله دار سوآن

تغییرات نورانیت دنباله دار سوآن