روز جهانی زنان و دختران در علم

  • توسط Support
  • ۵ سال قبل
  • 0

سازمانی ملل متحد ۱۱ فوریه را روز جهانی زنان و دختران در علم نام گذاری کرده است.

امروزه در کشور ما دانشجویان دختر بسیار قوی در فضا آکادمیک ایران فعالیت می کنند . نقش زنان در جامعه تا حد قابل قبولی نقش بیشتر شده ، اما هنوز هم تا برابری حقوق در فعالیت های آکادمیک فاصله زیادی داریم.

ذهنیت های سنتی، فشار های خانوادگی، ازدواج، شرایط زندگی پس از ازدواج و فرهنگ اجتماعی جامعه ایران مشکلات بسیار زیادی را برای حضور دختران ایجاد کرده است.

ترجمه اطلاعیه بخش زنان یونسکو

متن اصلی

مطالعات اخیر نشان می دهد که برای ۶۵ درصد ازکودکانی که امروز وارد مدارس ابتدایی می شوند، شغلی تعریف شده که فعلا وجود ندارند. امروزه در حالی که دختران بیشتر از قبل در مدرسه شرکت می کنند، اما همچنان  نقش آنها در حوزه فعالیت های STEM (علوم،فناوری، مهندسی، ریاضیات) کمرنگ تر است.

women in science

تغییر این دیدگاه که دختران نمی توانند در رشته‌هایی ماند علوم یا سایر رشته‌های کلیشه زده شرکت کنند ، همراه با سرمایه گذاری در آموزش معلمان، تکنولوژی و نوآوری هایی در زمینه فعالیت هایی که مشارکت دختران را بیشتر بطلبد ، میسر خواهد بود.

اکنون در آستانه انقلاب چهارم صنعتی هستیم اما هنوز زنان کمتر از دو سوم از فرصت های اقتصادی که مردان دارند را عهده دار هستند.. فرصت های شغلی آینده به وسیله فناوری و نوآوری هدایت خواهد شد و اگر تبعیض جنسیتی در مهندسی فناوری و ریاضیات (STEM) تاثیر گذار باشد به زودی، شکاف جنسیتی به احتمال زیاد گسترش می یابد.

وضعیت اشتغال زنان 

کمتر از ۳۰ درصد از محققان در سراسر جهان زنان هستند. با توجه به تعداد کم زنان در نقش های تصمیم گیرنده و مشاغل بالاتر حوزه STEM، شکاف جنسیتی در این زمینه‌ها، پیامدهای عمیقی برای آینده اقتصاد جهانی دارد. به عوان مثال زنان از هر ۲۰ شغل در این رشته‌ها تنها ۱ شغل به دست می‌آورند این در حالی است که مردان از هر ۴ شغل حداقل یکی را به دست می‌آورند. سیاست های استخدام، نگهداری و ارتقاء و همچنین یادگیری مداوم و مهارت بالا برای زنان می تواند راه بسیار خوبی برای بستن این شکاف باشد.


علم و برابری جنسیتی هر دو برای رسیدن به اهداف انکشافی بین المللی، از جمله برنامه ۲۰۳۰ توسعه پایدار، حیاتی است. در ۱۵ سال گذشته، جامعه جهانی تلاش زیادی کرده است تا زنان و دختران را در علم الهام بخش و جذاب کند. با این حال، زنان و دختران همچنان از مشارکت کامل در علم محروم می شوند.

 

درباره UN women

 بخش زنان سازمان ملل متحد، ارگانی برای تحقق برابری جنسیتی است، این واحد در حال تلاش برای توسعه و حمایت از استانداردها و ایجاد محیطی هستند که در آن هر زن و دختر بتواند موارد حقوق بشر برای خود را تحقق بخشد و به توانایی کامل خود برسد.

برابری جنسیتی نه تنها یک حق اساسی بشر است، بلکه دستیابی به آن تأثیرات بزرگ اجتماعی و اقتصادی نیز در پی دارد. توانمندسازی زنان، اقتصادهای پر رونق را تقویت می کند و باعث افزایش بهره وری و رشد می شود. با این حال، امروزه نابرابری های جنسیتی در بسیاری از جوامع نهادینه شده. زنان به کار مناسب و معقول دسترسی ندارند و شکاف های شغلی و جنسیتی را از بین می برند. آنها اغلب دسترسی به آموزش ابتدایی و مراقبت های بهداشتی را رد می کنند. زنان در تمام نقاط جهان از خشونت و تبعیض رنج می برند و در پروسه های تصمیم گیری سیاسی و اقتصادی نقش بسیار کمی دارند.

برخی از زنان دانشمند ایرانی

آذر اندامی

آذَر اَندامی (۱۳۰۵ – ۱۳۶۳) پزشک و باکتری‌شناس ایرانی و متولد شهر رشت، مخترع واکسن وبا و از پژوهشگران انستیتو پاستور ایران بود. بخاطر خدمات علمی و انسانی او یکی از حفره‌های برخوردی روی سیاره ناهید، به نام وی «اندامی» نامگذاری شده‌است.

لیست دهانه های سیاره زهره و موقعیت دهانه آذر اندامی بر سطح سیاره زهره

women in science women in science[/caption]

رویا بهشتی زواره

رؤیا بهشتی زواره (زاده ۱۳۵۶ اصفهان ) ریاضیدان ایرانی مقیم آمریکا است. رؤیا، در المپیاد ریاضی سال ۱۹۹۴ هنگ کنگ در حالیکه فقط ۱۷ سال داشت توانست مدال نقره را بدست بیاورد؛ و سال بعد در المپیاد کامپیوتر مدال برنز را کسب کرد. وی و مریم میرزاخانی هر دو ورودی سال ۱۳۷۴ رشته ریاضی دانشگاه صنعتی شریف تهران هستند. رؤیا بهشتی در زمینه ریاضیات و هندسه جبری فعالیت دارد؛ و در حال حاضر دانشیار دانشگاه واشنگتن است.

صفحه دکتر بهشتی زواره در دانشگاه واشنگتن 

women in science

یاسمن فرزان

یاسمن فرزان فیزیک‌دان ایرانی‌ست. او در حال حاضر عضو هیئت علمی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و محقق مرکز بین‌المللی فیزیک نظری عبدالسلام (ICTP) است و در زمینه فیزیک ذرات بنیادی و به ویژه نوترینوها پژوهش می‌کند.وی همچنین برنده جایزه دانشمند جوان اتحادیه بین المللی فیزیک محص و کاربردی(آیوپاپ) در زمینه تئوری فیزیک ذرات و جایزه مرکز بین المللی فیزیک نظری عبد السلام(ICTP) است.

جایزه IUPA به یاسمن فرزان

وبسایت شخصی نوشته های یاسمن فرزان (قیل و قال علم)

آلینوش طریان

آلینوش طریان (زاده ۱۸ آبان ۱۲۹۹ – درگذشته ۱۵ اسفند ۱۳۸۹) فیزیک‌دان ایرانی ارمنی‌تبار بود که به «مادر نجوم» و «بانوی اختر فیزیک ایران» ملقب گردیده‌است. وی همچنین بنیانگذار رصدخانه فیزیک خورشیدی ایران است.

صفحه آلینوش طریان در ویکی پدیا

مریم میرزاخانی

مریم میرزاخانی (۲۲ اردیبهشت ۱۳۵۶ – ۲۳ تیر ۱۳۹۶) ریاضی‌دان ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد بود. میرزاخانی در سال ۲۰۱۴ به خاطر کار بر «دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ای آنها» برندهمدال فیلدز شد، که بالاترین جایزه در ریاضیات است. وی تنها زن و اولین ایرانی برنده  مدال فیلدز است. زمینه تحقیقاتی او مشتمل بر نظریه تایشمولر، هندسه هذلولوی، نظریه ارگودیک و هندسه هم‌تافته بود.

مریم میرزاخانی در دایره المعارف بریتانیکا 

 

صبا ولدخان

صبا ولدخان (ولدخانی) دانشمند ایرانی برجسته زیست‌شناسی مولکولی مقیم آمریکا است.او که فارغ‌التحصیل دکترا از دانشگاه علوم پزشکی ایران و دانشگاه کلمبیا است، اکنون کرسی استادی دانشگاه کیس وسترن رزرو را بر عهده دارد. صبا ولدخان برنده جایزه سال ۲۰۰۵ انجمن پیشبرد علوم آمریکا گردید و جایزه مقاله برتر مجله ساینس سال ۲۰۰۴ را نیز ربود.او همچنین از مدافعان حقوق زنان در ایران است.

وبسایت ولدخان لب، آزمایشگاه صبا ولدخان 

مینا بیسل

مینا بیسل (انگلیسی: Mina Bissell) زیست‌شناس ایرانی آمریکایی است. شهرت وی به خاطر پژوهش درباره سرطان سینه است. وی در سال ۲۰۰۷ موفق به دریافت جایزه پتزکولر شد. این جایزه به خاطر نتایج پژوهش وی در زمینه توانایی زیرمحیط‌های تغییرات سلولی، تبدیل شدن آنها به تومورها و امکان استفاده از یک سلول سرطانی برای رفتارهای عادی سلول‌ها به وی اهدا شد. بیسل نیز مدتی رئیس انجمن بیولوژی سلولی آمریکا بود.

سخنرانی مینا بیسل در کنفرانس تد 

 

 

نویسنده:

نگین رسولی، دانشجوی کارشناسی فیزیک دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید