مقاله تکمیلی آثار ابن سینا در اپلیکیشن ها و نرم افزارها

مدتی پیش در مقاله ای به مناسبت روز پزشک سالروز تولد ابن سینا به برخی از فعالیت های این دانشمند بزرگ پرداختیم و اشاره کردیم که برخی از کتب و آثار این بزرگان به سختی در دسترس هستند.

یکی از مخاطبانمان سرکار خانم سحر علیزاده لطف کردند و در مقاله ای تکمیلی چند نرم افزار و اپلیکیشن که اختصاص به انتشار آثار دانشمندان بزرگ ایرانی- اسلامی دارد را برای ما ارسال کردند که در ادامه مشاهده می فرماید.

با تشکر از ایشان و کلیه همراهان گروه آموزشی زانکو

 

مقاله پیشین در خصوص ابن سینا

خدمات و افتخارات ابن سینا در نجوم

چراهایی که در این بخش در مورد ابن سینا این دانشمند بزرگ ذکر شد چیزی جز تکاپو در راه علم نمی انگارد.

شرح حال ابن سینا درس های بزرگی اعم از تلاش ، صبر و ارزش اندوختن علم و انتقال آن به نسل دیگر و … را به خوبی بیان می کند . ابن سینا شاگردانی نظیر ابوعبدالله جوزجانی ، ابن زیله و ابوالحسن بهمنیار ، ابوعبدالله معصومی ، طاهر اصفهانی وشیخ علی نسائی را داشته است .

و با توجه به اینکه ابن سینا در علوم مختلف دارای تبحر بوده است با توجه به استعداد هر یک از شاگردانش علم مربوطه را به وی می آموخته است.

هدف از بیان این ویژگی آن است که اگر بخواهیم ابن سینا را بیشتر بشناسیم می توانیم از زبان شاگردانش مطالبی را بیابیم و این مورد جز با دانستن تالیفات و چگونگی نوع تالیفات میسر نخواهد بود.

تعالیق اثر ابن زیله که منسوب به ابن سینا نوشته شده است .

التحصیلات اثر ابوالحسن بهمنیار که مرتبط با تحصیل نگارش شده است و از روش استاد خود (ابن سینا ) استفاده کرده است .

هم چنین از تالیفات ابن سینا به زبان فارسی می توان به دانشنامه علایی اشاره کرد که به درخواست علاء الدوله کاکویه در زمانی که ابن سینا در اصفهان بوده  نگارش شده است .

اما از اثار مربوط به ابن سینا که به راحتی در دسترس است می توان به  موارد زیر اشاره کرد :

  • کتاب برهان شفاء به ترجمه قوام صفری در اپلیکیشن اندرویدی کتابراه به همراه متن عربی و فارسی که از طریق لینک

کتاب برهان شفا

قابل دسترس است .

  • کتاب ارسطو و ابن سینا در اپلیکیشن اندرویدی کتاب سبز (به صورت فایل .exe است و پس از دانلود صرفا باید بر روی سیستم عامل ویندوز اجرا شود ) و از طریق آدرس کتاب ارسطو و ابن سینا

قابل دسترس است .

 

  • کتاب ابوعلی سینا در اپلیکیشن کتاب سبز به زبان فارسی (به صورت فایل زیپ است و پس از دانلود باید Extract شود).

از آدرس کتاب ابوعلی سینا

قابل دسترس است .

  • زندانی قلعه هفت حصار (زندگی نامه داستانی ابن سینا) از اپلیکیشن طاقچه از آدرس

زندانی قلعه هفت حصار (زندگی نامه داستانی ابن سینا)

قابل دسترس است .

  • تفسیر عرفانی فلسفی قرآن مبین در آثار بوعلی سینا از اپلیکیشن طاقچه از آدرس

تفسیر عرفانی فلسفی قرآن مبین

قابل دسترس است.

مختصری در مورد اپلیکیشن های طاقچه ، کتابراه و کتاب سبز

در راستای توسعه فرهنگ کتاب خوانی و محبوبیت اپلیکیشن های موبایل ، برخی از وبسایت های معرفی و دانلود کتاب اقدام به ارائه اپلیکیشن نمودند . این اپلیکیشن ها را اگر بخواهید در موبایل خود داشته باشید می توانید به دو روش دریافت کنید . مراجعه به وبسایت اصلیشان و مراجعه به بازار اپلیکیشن های موبایل . راهنمای استفاده از اپلیکیشن های کتاب هم در وبسایتشان و هم در داخل اپلیکیشن موجود است .

از اپلیکیشن ها می توان به :

اپلیکیشن اندرویدی “ابو علی سینا” به زبان فارسی بروز رسانی در تاریخ ۹/۰۲/۱۳۹۷ که شامل توضیحاتی در مورد شرح حال ابن سینا ، نگاهی مختصر به آثار مختلف وی و توضیحات مختصری در مورد مطالب مرتبط به ایشان است . از طریق آدرس

اپلیکیشن اندرویدی “ابو علی سینا”

در بازار اپلیکیشن های موبایل قابل دسترس است .

اپلیکیشن اندرویدی “ابوسعید ابوالخیر” به زبان فارسی بروز رسانی در تاریخ ۱۲/۰۷/۹۶که شامل اشعار و آثار وی است . از طریق آدرس

اپلیکیشن اندرویدی “ابوسعید ابوالخیر”

در بازار اپلیکیشن های موبایل قابل دسترس است .

ابوسعید ابوالخیر از جمله افرادی است که ابن سینا به وی احترام بسیاری داشته است و متاثر از ایشان است.

اپلیکیشن  ویندوزی ” مجموعه آثار حکیم بو علی سینا ” به روز رسانی در تاریخ ۱/۰۶/۹۶ که شامل ۷۷ متن کتاب های ابن سینا به همراه شرح و ترجمه آنها ، متن کامل ۹ عنوان فرهنگ نامه به زبان های مختلف و ارائه ۲۴ فیلم در مورد ابن سینا می باشد . اگر کامل ترین شیوه دسترسی به مجموعه آثار ابن سینا نباشد ، کاملترین روش دسترسی به مجموعه آثار ابن سینا است . این نرم افزار توسط مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تهیه و تولید شده است که از طریق آدرس :

اپلیکیشن  ویندوزی ” مجموعه آثار حکیم بو علی سینا ”

امکان دسترسی به آن وجود دارد .

واما اگر به دنبال نگاهی عمیق تر به زندگی ابوعلی سینا هستید می توانید فصل طب و نجوم چهار مقاله ی عروضی ( که نوشته نظامی عروضی است و در اواخر قرن پنجم در سمرقند متولد شده است ) بخوانید که دارای حکایت هایی جالب و قابل وصف می باشد. این مقاله از آدرس

چهار مقاله نظامی عروضی

 

قابل دسترس است .

و در نهایت خلاصه کلام با توجه به دانش اندک این حقیر با خواندن چهار مقاله عروضی  ، پرسشی برایم ایجاد شد که این دانشمند بزرگ و فاضل چگونه سخنی در مورد فردوسی نداشته است ؟ و یا چگونه به ملاقات ایشان نائل نگشته است ؟

و با توجه به اینکه فردوسی به سال های ۳۲۹ تا ۴۱۶ می زیسته و این سینا هم به سال های ۳۵۹ و ۴۱۶ می زیسته و کماکان در سفر و جستجوی اهل حکمت بوده است تاکید بر سوال بیشتر می شود .

ممکن است پاسخ این سوالات مرتبط با بحث عدم ارتباط  یا وجود ارتباط تخصص های بین این دو بزرگوار باشد . اما از آن جا که یکی از تبحر های ابن سینا پیرامون شعر و موسیقی بوده ، انتظار نمی روند که ابن سینا به دلیل عدم ارتباط تخصص سخنی از فردوسی به میان نیاورده باشد و یا به این دلیل به ملاقاتشان نائل نگشته باشد .

از دوستان عزیزی که در این زمینه اطلاعات بیشتری دارند دعوت می کنیم که در زیر این پست کامنت های خود را درج نمایند و پیرامون آن صحبت کنیم .

 

نویسنده: سحر علیزاده

دیدگاهتان را بنویسید