هفته جهانی فضا ۱۳۹۹

هفته جهانی فضا 1399

شعار هفته جهانی فضا ۱۳۹۹ / ۲۰۲۰

ماهواره ها زندگی را بهتر می کنند.

هفته جهانی فضا جشنی بین المللی برای تجلیل از علوم و فناوری های فضایی و نقش آنها در بهبود زندگی بشر است.

بر اساس قطع‌نامه‌‌ای که در سال ۱۹۹۹ میلادی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شد، هر سال از ۴ تا ۱۰ اکتبر (۱۳ تا ۱۹ مهر) هفته‌ جهانی فضا نامیده می‌شود.

به نقل از وبگاه رسمی هفته‌ جهانی فضا، علت انتخاب کردن این روزها به عنوان هفته‌ جهانی فضا، گرامی‌داشت دو نقطه‌ عطف در تلاش بشر برای دست‌یابی به فضا است.

گام نخست پیشرفت بشر در ۴ اکتبر ۱۹۵۷ با پرتاب نخستین ماهواره ساخت بشر یعنی اسپوتنیک یک آغاز شد. همچنین در ۱۰ اکتبر سال ۱۹۶۷ نیز قوانین مربوط به فعالیت کشورها در فضا با رویکرد صلح آمیز و بشردوستانه به ماه و دیگر اجرام آسمانی امضا شد.

از زمان بیانیه سازمان ملل در سال۱۹۹۹، هفته جهانی فضا به بزرگترین رویداد فضایی عمومی در جهان تبدیل شده است.

برای تحقق اهداف تعریف شده برای هفته جهانی فضا، هر کشوری با توجه به امکانات خود برنامه‌ های مختلف ترویجی و آموزشی را با همکاری نهاد‌ها، مراکز، مدارس و دانشگاه ها درباره‌ موضوعات مختلف فضایی برگزار می کند. از جمله می توان به برگزاری سخرانی در حوزه علوم فضایی، چاپ پوستر، مسابقات نقاشی یا داستان‌نویسی برای سنین مختلف، ساخت ماکت‌های فضایی و هر گونه‌ فعالیت ترویجی در این حوزه اشاره کرد.

به نقل از سازمان فضایی ایران

مطلب:

آنچه باید در مورد هفته جهانی فضا بدانیم.

رو در وبسایت زانکو خوندید؟

اطلاعیه سازمان فضایی ایران در خصوص هفته جهانی فضا در سال ۱۳۹۹:

دبیر ستاد برگزاری هفته جهانی فضا زمان برگزاری هفته جهانی فضا در سال جاری در ایران را مصادف با ۱۳ تا ۱۹ مهر ماه دانست و گفت: در سال جاری به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی برنامه‌های این هفته به صورت آنلاین و غیرحضوری برگزار خواهد شد.

دکتر سعید قربانی در خصوص هفته جهانی فضا که به صورت زنده و در فضای مجازی برگزار شد، افزود: هفته جهانی فضا همه ساله از ۴ تا ۱۰ اکتبر برگزار می‌شود که این زمان در سال جاری مصادف با روزهای ۱۳ تا ۱۹ مهرماه است و به منظور ترویج این علم در میان مردم از سوی همه کشورها برنامه‌هایی را در این راستا برگزار می‌کنند.

وی نامگذاری روز جهانی فضا را در پی تصویب قطعنامه‌ای در سازمان ملل در سال ۱۹۹۹ دانست و اظهار کرد: هدف از این اقدام ترویج و توسعه دانش فضایی و آشنا کردن مردم و جوانان از نقش فناوری فضایی در زندگی انسان‌ها بر روی زمین و هم افزایی میان کشورهای دارنده فناوری فضایی در راستای استفاده صلح آمیز از این فناوری است.

قربانی به دلایل نامگذاری یک هفته به نام هفته جهانی فضا اشاره کرد و یادآور شد: در روز ۴ اکتبر سال ۱۹۵۷، اسپتونیک – ۱، نخستین ماهواره جهان توسط اتحاد جماهیر شوروی به فضا پرتاب شد و ۱۰ سال بعد در روز ۱۰ اکتبر ۱۹۶۷ اولین معاهده استفاده صلح آمیز از فضای ماورای جو به امضا رسید.

دبیر ستاد برگزاری هفته جهانی فضا ادامه داد: در این راستا انجمن هفته جهانی فضا هر ساله موضوعی را برای برگزاری رویدادهای هفته جهانی فضا انتخاب می‌کند تا تمام فعالیت‌ها و رویدادها در سراسر جهان در این هفته پیرامون این شعار برنامه‌ریزی شود.

به گفته وی این انجمن شعار هفته جهانی فضا در سال ۲۰۲۰ (۱۳۹۹) را “ماهواره‌ها زندگی را بهتر می‌کنند”، اعلام کرده است.

رییس حوزه ریاست سازمان فضایی با بیان اینکه همواره این سوال مطرح می‌شود که ماهواره‌ها چه تحولاتی را می‌توانند در زندگی انسان ایجاد کنند، خاطر نشان کرد: با توسعه فناوری فضایی ماهواره‌ها امروزه به طرق مختلف بر زندگی ما اثر گذارند که از آن جمله می‌توان به کاربردهای ماهواره‌ها در حوزه کشاورزی اشاره کرد که از شناسایی مناطق دارای آفات کشاورزی تا آنالیز میزان رطوبت خاک و … کاربرد دارد.

قربانی با اشاره به برنامه‌های هفته جهانی فضا در ایران توضیح داد: متاسفانه‌ شیوع ویروس کرونا در ایران و جهان، برنامه‌های این هفته جهانی را تحت تاثیر قرار داده و به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی کلیه نشست‌ها و کارگاه‌ها به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه برنامه‌های این هفته در ایران برای گروه های سنی مختلف تدارک دیده شده‌ است، ادامه داد: علاوه بر آن مسابقات غیر حضوری با موضوع فناوری فضایی نیز در سال جاری برگزار خواهد شد.

دبیر ستاد برگزاری هفته جهانی فضا “الو ماهواره” را از دیگر برنامه‌های این هفته در ایران نام برد و در این باره توضیح داد: هدف از برگزاری این رویداد ایجاد رویکرد آینده نگرانه به خدمات ماهواره‌ای است؛ از این رو مشارکت کنندگان مصاحبه‌ای فرضی با ماهواره‌ها خواهند داشت و کاربردهایی که انتظار دارند ماهواره ها به آنها ارائه نمایند راا بیان خواهند کرد.

قربانی از فراهم شدن امکان ثبت رویدادهای فضایی سراسر کشور در وبسایت سازمان فضایی ایران در طول هفته جهانی فضا اطلاع داد و یادآور شد: در این بخش علاقه‌مندان با مراجعه به سایت سازمان فضایی رویدادهای پیشنهادی خود را در حوزه فضایی ثبت می‌کنند و ما این رویدادها را با نام آنها درج خواهیم کرد.

برنامه های هفته جهانی فضا در سال ۱۳۹۹

مسابقه “الو ماهواره”

اهداف مسابقه:

امروزه با توسعه و رشد فناوری های نوین، کاربردها و خدمات ماهواره ای نیز رو به فزونی است و در حوزه هایی از قبیل انرژی، محیط زیست، بلایای طبیعی، معادن، خدمات شهری، هواشناسی، کشاورزی و … کاربردها و خدمات قابل
ملاحظه ای را ارائه می نماید که باعث ارتقاء بهره وری در این حوزه ها می شود.

همواره ایده پردازی و رویاپردازی ها دستمایه توسعه فناوری بوده و بر همین اساس مسابقه “الو ماهواره” با نگاهی آینده نگر و با تاکید بر ایده پردازی در حوزه کاربرد ماهواره ها و خدمات آنها برگزار می شود.

موضوع:

اگر می توانستید با یک ماهواره صحبت می کنید از آن می خواستید چه خدماتی به شما ارائه کند؟

بخش های مسابقه:

  • فیلم کوتاه
  • فیلم موبایلی

گاهشمار:

آخرین مهلت ارسال آثار: ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۹

انتخاب آثار: ۱۰مهرماه ۱۳۹۹

آغاز نمایش فیلم ها: ۱۳ تا ۱۹ مهرماه ۱۳۹۹

جوایز:

به آثار انتخاب شده توسط هیأت انتخاب علاوه بر جوایز نقدی، امکان بازدید از مراکز و آزمایشگاه های فضایی سازمان فضایی ایران تعلق خواهد گرفت.

به یک فیلم که در زمان نمایش بیشترین رای مردمی را داشته باشد نیز جایزه ویژه هیات انتخاب تعلق خواهد گرفت.