پنجمین دوره جشنواره ملی ابن سینا (سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸)

جشنواره ملی ابن سینا
پنجمین دوره جشنواره ابن سینا آغاز شد.
یکی از مهمترین عوامل مؤثر در پیشرفت جوامع، توجه به آموزش و پژوهش و میزان سرمایه‌گذاری هوشمندانه در این زمینه می باشد. آن دسته از جوامعی که زمینه و بستر مساعدتری برای تعالی همه جانبه نظام آموزشی خود فراهم آورده و آن را سر لوحه حرکت علمی خود قرار داده‌اند، مدارج رشد و بالندگی را هر چه مطلوبتر و در زمان کوتاهتری سپری خواهند کرد.
از آنجایی که دانش آموزان بعنوان نیروهای بالقوه علمی وفنی، آینده سازان کشور و عناصر تعیین کننده در رشد و بالندگی جامعه شناخته می شوند و در آینده با ورود به رشته های تحصیلی دانشگاهی نقش عمده ای در پیشرفت‌های علمی –پژوهشی کشور خواهند داشت، شناسایی استعدادهای برتر دانش آموزی، سازماندهی، پرورش و هدایت آنها در این مسیر می تواند سرمایه گذاری هوشمندانه ای در جهت ساخت میهن عزیزمان باشد.
در همین راستا کارشناسان ما با هدف ایجاد علاقه و انگیزه و فراهم آوردن بستری مناسب به منظور پرورش خلاقیت ، نوآوری و ابتکار عمل دانش آموزان در زمینه های مختلف پژوهشی و همچنین کاربردی نمودن مباحث تئوریک علمی، در نظر دارد، همانند سال گذشته پنجمین جشنواره ملی دانش آموزی ابن سینا را در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ برگزار نماید.
این جشنواره با همکاری و مساعدت سازمان ها و نهادهای مرتبط در ۲۱ و ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ برگزار می شود.
ستاد برگزاری این رویداد امیدوار است، با تلاش و برنامه ریزی منسجم، استاندارد برگزاری جشنواره های دانش آموزی را تا سطح مطلوب و مقبولی افزایش داده و در یک دوره ۵ ساله به استانداردهای بین المللی برساند.
در این راه هرگونه پیشنهاد از سوی دانش آموزان، والدین دانش آموزان، مدیران و معلمان محترم راهگشا خواهد بود و قطعاً مورد استقبال قرار خواهد گرفت. هر چند نمی توان همه نظرات را عملیاتی کرد، اما تلاش خواهد شد تا حداکثر رضایت در بخش های مختلف حاصل گردد.
مهدی رشیدی جهان
دبیر علمی جشنواره ملی دانش آموزی ابن سینا

محورهای جشنواره ملی ابن سینا:

  • المپیاد علمی علوم پایه
  • ماراتون برنامه نویسی
  • ماراتون استارتاپی (کسب و کارهای دانش آموزی)
  • سمینارهای عملی
  • محتوای دیجیتال
  • دستاوردها و اختراعات
  • فیلم کوتاه و انیمیشن

زمانبندی جشنواره:

ثبت نام پنجمین دوره جشنواره:  ۲۸ آبان ماه ۹۸

پایان ثبت نام زودهنگام با تخفیف ویژه: ۲۰ دی ماه ۹۸

پایان زمان ثبت نام جشنواره: ۱۵ بهمن ماه ۹۸

شروع فرایند آموزش در محورهای مختلف جشنواره: ۱۵ بهمن ۹۸

زمان برگزاری پنجمین دوره جشنواره ابن سینا: ۲۱ و ۲۲ فروردین ۹۹

مهلت ثبت نام با تخفیف تا ۲۰ بهمن ماه ۹۸ و مهلت ثبت نام در جشنواره تا ۳۰ بهمن ماه تمدید شد!

اگه علاقمند جدی در نجوم هستید و قصد شرکت در مسابقات نجومی را دارید، پس حتما نگاهی به دیگر مسابقات نجومی هم بیندازید:
اولین دوره مسابقات کشوری نجوم
جشنواره دانش آموزی فرهیختگان سینا

علاقمندان به نجوم می توانند در محور سمینارهای علمی در جشنواره ابن سینا شرکت کنند:

قوانین و مقررات محور سمینارهای علمی

در ۱۰ رشته

شیمی ، فیزیک ، زیست و علوم پزشکی ، نانو تکنولوژی ، علوم اعصاب ، ریاضی و کامپیوتر ، علوم انسانی و آفرینش ادبی ، معماری و شهرسازی ، فیزیک و نجوم و محیط زیست

به صورت انفرادی و گروهی و بدون محدودیت در اعضای گروه

ویژه مقاطع ابتدائی ، متوسطه اول و متوسطه دوم به صورت مجزا

همراه با آموزش های تکمیلی ( روش پژوهش ، نگارش مقاله ، ارائه و فن بیان و ….. )

اعزام برگزیدگان در رشته های مختلف به مسابقات بین المللی علوم و اختراعات کره جنوبی و مسابقات جهانی پژوهش های علمی اسپانیا

و کالج علمی – پژوهشی روسیه

جوایز مسابقه:
تیم های برتر محورهای مختلف جواز حضور در مسابقات بین المللی را دریافت خواهند نمود. به تیم های برتر هر مقطع در هر محور جایزه نقدی اهدا میشود. به تمامی شرکت کنندگان در سمینار گواهی حضور بین المللی اعطا خواهد شد.

نحوه شرکت در سمینارهای علمی جشنواره ملی ابن سینا:

پنجمین دوره جشنواره ملی ابن سینا در محور سمینارهای علمی در ۱۰ عنوان فیزیک و نجوم – شیمی- زیست شناسی- علوم اعصاب- ریاضی و کامپیوتر- نانوتکنولوژی – فنی،مهندسی – معماری و شهرسازی- محیط زیست- پژوهش های علوم انسانی و آفرینش ادبی برگزار خواهد شد. در پنجمین دوره جشنواره ابن سینا  آموزش غیرحضوری برای کلیه دانش‌آموزان شرکت کننده تدارک دیده شده است. آموزش های جشنواره امسال بر روی پروفایل هر گروه  و مدارس قرار میگیرد. دانش آموزان با در اختیار داشتن اطلاعات پروفایل خود می‌توانند وارد پورتال جامع جشنواره شوند و به آموزش‌های تدارک دیده شده دسترسی یابند.
نحوه شرکت در سمینارهای علمی جشنواره ملی ابن سینا :
برای شرکت در محورهای سمینارهای علمی دانش‌آموزان باید با ورود به سامانه ثبت نام در جشنواره ثبت نام کرده و یک نفر را به عنوان سرگروه به جشنواره معرفی نمایند. در این محور برای اعضای گروه محدودیتی وجود ندارد و دانش آموزان می توانند به صورت انفرادی و یا گروهی در جشنواره ثبت نام کنند. بدیهی است در هنگام نوع پروژه باید با تعداد نفرات تناسب داشته باشد.
لازم به ذکر است دسترسی به پورتال و دیگر موارد جشنواره برای تمام اعضای گروه ممکن خواهد بود. این سمینار برای مقاطع متوسطه اول و متوسطه دوم به صورت جداگانه برگزار می شود و کلیه پایه ها میتوانند در آن شرکت کنند.
الف ) فرآیند آموزشی :
در این بخش دانش آموزان وارد فرآیند آموزش می‌شوند. در طی این فرآیند به صورت پیوسته فیلم‌های آموزشی در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد. این آموزش ها با هدف مهارت افزایی و آماده سازی دانش آموزان جهت ارائه سمینارهای علمی طراحی و تولید شده اند. در میان برنامه آموزشی فایل های نمونه جهت نگارش مقاله و تهیه پاورپونت در اختیار دانش آموزان قرار داده خواهد شد و دانش آموزان باید در تاریخ های تعیین شده فایلهای خود در سامانه بارگذاری نمایند. لازم به ذکر است هرگونه تاخیر در بارگذاری فایل ها برای گروه ها امتیاز منفی و در نهایت حذف گروه از سمینار را در پی خواهد داشت.
ب) بارگذاری فایل های درخواستی :
کلیه گروه ها موظف هستند فایل مقاله و فایل پاورپوینت خود را تا تاریخی که متعاقبا اعلام خواهد شد در سامانه بارگذاری نمایند. در صورت هر روز تاخیر در بارگذاری برای گروه ها امتیاز منفی در نظر گرفته خواهد شد. در صورت تاخیر بیش از ۵ روز در ارسال هرکدم از فایل ها سامانه بسته خواهد شد و گروه مذکور اجاره شرکت در سمینار را نخواهد داشت.
ج) ارائه حضوری :
در مرحله حضوری کلیه دانش آموزان شرکت کننده در سمینار طبق برنامه زمان بندی از پیش اعلام شده در محل برگزاری سمینار حاضر شده و در مدت زمان ۷ الی ۱۰ دقیقه به ارائه پروژه خود میپردازند. پس از ارائه زمان ۲دقیقه جهت پاسخگویی به پرسشهای مطرح شده از طرف هیات داوران به دانش آموزان مهلت داده می شود. لازم به ذکر است داوری توسط هیات داوران توسط فرم های داوری دقیق و اختصاصی هر رشته انجام می شود.
د) جوایز مسابقه:
تیم های برتر محورهای مختلف جواز حضور در مسابقات بین المللی را دریافت خواهند نمود. به تیم های برتر هر مقطع در هر محور جایزه نقدی اهدا میشود. به تمامی شرکت کنندگان در سمینار گواهی حضور بین المللی اعطا خواهد شد.

لینک های مرتبط با جشنواره