معرفی برترین سایت های نجومی جهان!

امروزه وبسایت های بسیاری هستند که در حوزه های مختلف نجوم مطالب جذابی را ارائه می دهند. در این مقاله قصد داریم چند وبسایت معتبر که می توانید در موضوعات مختلف نجوم به آنها سر بزنید. بدون مقدمه به سراغ سایت ها می رویم:

بدیهی هست که سایت سازمان فضایی ناسا بهترین گزینه برای شروع مطلب هست. سازمان ناسا نماد نجوم در دنیا است و در وبسایت این سازمان می تواند انواع و اقسام خبرهای داغ دنیای نجوم و اکتشافات فضایی را دنبال کنید.

در هر یک از بخش های این سایت که وارد شوید با دنیای از مطالب جذاب و دست اول مواجه می شوید. در هر بخش می توانید ساعت ها سرگرم باشید، و هر چیزی که علاقه دارید را دنبال کنید. مخصوصا اگر مشتاق به پیگیری ماموریت های فضایی و کاوشگرها هستید حتما سری به بخش ماموریت های (Mission) بزنید. برای هر کاوشگر یک بخش اختصاصی وجود دارد که تمام اطلاعات آن کاوشگر را می توانید پیدا کنید.

بخش گالری یکی از دیگر بخش های مهم سایت ناسا است، برای ورود به این بخش توصیه میکنم یک عدد هارد اکسترنال و حجم اینترنت به اندازه کافی داشته باشید، حالا وارد شوید و تا آنجا که می توانید عکس های باکیفیت و ویدئو های جذاب را دانلود کنید اما جنبه هم چیز خوبیه، هرچی گذاشتن که شما نباید دانلود کنید!!

NASA TV هم شبکه معروف ناسا است که همواره برنامه هایی را برای پخش دارد که البته بخش اعظم آن پخش زنده تصاویر ایستگاه فضایی ISS است.

در بخش بعدی Follow Nasa دیگر راه های ارتباطی با ناسا را مشاهده می کنید.

اگر هنوز هارد شما فضای خالی دارد و اینترنت هم به اندازه کافی دارید اکنون تازه وارد بخش دانلود ها شوید.

اما بخش آخر که یکی از بهترین بخش های سایت ناسا است به آموزش اختصاص دارد، انواع و اقسام محتواهای آموزشی برای دبیران، دانش آموزان و هر کس که علاقه به یادگیری موضوعی دارد در این بخش قرار گرفته است.

این سایت بخش های زیادی دارد که یکی کی می توانید به آنها سر بزنید و در دنیای گسترده ناسا غرق شوید.

سایت مجله Sky&Telescope یکی دیگر از سایت های معتبر و معروف دنیای نجوم هست.

این مجله را می توان قدیمی ترین مجله نجوم است که از سال ۱۹۴۱ آغاز به کار کرده است. آرشیو این مجله/ سایت یکی از بهترین و با کیفیت ترین آرشیو های مقالات نجومی هست. مطالب این سایت توسط برترین منجمان جهان نوشته می شود. اگر شماره های پیشین این مجله را نیز بتوانید بیابید مقالات آموزشی فوق العاده در آنها خواهید یافت. برخی از منجمان کشورمان نیز تا کنون در چندین شماره این مجله یا مقاله نوشته اند و یا عکس های آنها منتشر شده است.

این سایت برای کسانی که هیچ اطلاعات پایه ای از نجوم ندارند شاید اندکی گیج کننده به نظر برسد اما اگر دقیقا بدانید چه چیزی می خواهید به راحتی می توانید مطالب مورد نظر خود را جستجو کنید و بیابید.

مخصوصا در مورد نکات رصدی و پدیده های رصدی مثل ظهور دنباله دارها، سیارک ها، بارش های شهابی، مقارنه ها و مقابله های سیارات می توانید مقالات بسیار خوبی را بیابید.

در ضمن از بخش اخبار آن غافل نشوید.

این سایت یکی از مهمترین سایت های خبری نجوم است. آخرین اخبار دنیای نجوم را همراه با تحلیل کامل و در اکثر موارد یک ویدئو مرتبط می توانید بیابید. این سایت به حق منبع خبرهای نجومی است! البته در مقایسه با سایت ناسا و یا اسکای اند تلسکوپ اندکی ادبیات ژورنالیستی درآن پر رنگ تر است، و گاها تیترهایی بسیار جذاب و هیجان انگیز و حتی مطالبی در خصوص موجودات فضایی نیز یافت می شود که نمی توان به آن خرده گرفت، زیرا اسپیس یک سایت خبری هست و تیترهای جذاب و حتی بعضا زرد لازمه بازدید این نوع سایت ها است.

APOD یکی از زیرمجموعه های سایت های ناسا یکی از دیگر سایت های معروف نجوم است. این سایت هر روز یک عکس نجومی را منتشر می کند. همین!

اما عکس منتشر شده در APOD عکسی است که به دلایل مختلف از دید کارشناسان این سایت عکس برتر شناخته شده است یا از نظر کیفیت و ایده عکس و یا اینکه عکس مرتبط به خبر داغ آن روز ها بوده است.

APOD که سر واژه Astronomy Picture Of Day است که در فارسی به عنوان عکس روز ناسا معروف شده است.

تا کنون بارها عکس های عکاس های برتر ایرانی همچون بابک امین تفرشی، امیرحسین ابوالفتح، محمد رضا نوروزی، مجید قهرودی و … در این سایت منتشر شده است.

این سایت را توصیه میکنم هر چند روز یک بار چک کنید شاید عکس پس زمینه خوبی برای سیستم و یا گوشی خود بتوانید بیابید.

این سایت یکی دیگر از سایت هایی هست که مطالب آن مخاطبان خاص خودش را دارد و برای چند موضوع خاص می توانید به خوبی روی آن حساب کنید.

هر روز در این سایت دو عکس همراه با توضیحات قرار می گیرد، که یکی از آنها عموما به علوم جو و یا ماهواره های دانش آموزی و دانشجویی اختصاص دارد. اما در بخش های جانبی سمت چپ این سایت می توانید تصویر لحظه ای خورشید و لکه های آن را مشاهده کنید. همچین وضعیت شفق های قطبی را می توانید ببینید.

در بخش میانی و پایین سایت همواره وضعیت سیارک های نزدیک به زمین، دنباله دار ها و پایین تر از آن وضعیت تابش های کیهانی در ارتفاعات مختلف جو زمین به نمایش آمده است.

تلسکوپ فضایی هابل، معروف ترین تلسکوپ دنیا است که بر فراز جو زمین تصاویر خیره کننده ای از زیبایی های آسمان شب ثبت کرده است. در وبسایت این تلسکوپ می توانید تصاویر با کیفیت، ویدیو های مرتبط و اطلاعات بیشتر در خصوص این تلسکوپ را بدست آورید. بخش گالری این سایت نیز همچون بخش گالری ناسا نیازمند اینترنت و یک هارد مناسب می باشد تا آرشیو کاملی از تصاویر نجومی را به رایگان در اختیار داشته باشید.

سایت سازمان فضایی اروپا (ESA)، تمامی اخبار و اطلاعات علوم فضایی مرتبط با پروژه های سازمان فضایی اروپا را در این وبسایت پیدا خواهید کرد. اگر به دنبال اطلاعاتی از یکی از ماموریت ها و کاوشگرهای اروپایی هستید این سایت منبع اصلی شما خواهد بود.

اتحادیه بین المللی نجوم، بالاترین مقام حقوقی نجوم در سطح جهان است. تمامی مواردی که نیاز به تصویب و موافقت های بین المللی باشد در این اتحادیه صورت می گیرد. ایران نیز سالهاست به عضویت IAU پیوسته است و در جلسات این اتحادیه حضور دارد.

پروژه ها و طرح های بین المللی به خصوص در حوزه آموزش دانشگاهی و یا آموزش همگانی نجوم زیر نظر این اتحادیه صورت می گیرد. همچنین نام گذاری سیارک ها، قمر ها، دهانه ها و عوارض سطحی اجرام منظومه شمسی، اطلس های ستاره ای و هر آنچه نیازمند توافقات بین المللی باشد تحت نظر این اتحادیه است.

اگر سایت دیگری می شناسید در بخش نظرات به ما معرفی کنید تا به این مطلب افزوده شود.