کتاب نجوم

معرفی کتاب نجوم

برای بسیاری از شما شاید پیش آمده باشد که بخواهید نجوم را شروع کنید و ندانید ابتدای راه کجاست؟

اگر به نجوم و ستاره شناسی علاقه دارید کار ساده ای پیش روی شما است، نجوم به هیچ عنوان علم سخت و پیچیده ای نیست و خوشبختانه امروزه منابع زیادی جهت مطالعه در دسترس شما قرار دارد که می توانید گام به گام شروع کنید و درطی چند ماه وارد دنیای نجوم شوید.

در ادامه چند کتاب نجوم و ستاره شناسی بسیار مناسب و ساده را معرفی می کنیم که برای آغاز نجوم می توانید از آنها استفاده کنید. اما در نظر داشته باشید بهترین راه برای ورود به دنیای نجوم شرکت در کلاس های نجوم است. کلاس های نجوم موسسه زانکو  برای رده های سنی متفاوت برگزار می شود و شما می توانید بنا به شرایط خود با مطالعه سرفصل ها و زمان برگزاری کلاس ها در کلاس های نجوم حضوری یا آنلاین زانکو شرکت کنید.

کتاب نجوم به زبان ساده

این کتاب به جرات یکی از قدیمی ترین و بهترین منابع نجومی در ایران بوده است. از دهه ۶۰ شمسی این کتاب یکی از منابع آموزشی نجوم بوده و تا کنون بارها تجدید چاپ و ویرایش شده است و هنوز هم یکی از منابع کامل نجوم است، گرچه شاید اعداد ذکر شده در برخی از بخش های این کتاب باید در سال های اخیر مورد اصلاح قرار گیرد اما ب طور کلی مفاهیم و ادبیات ساده و روانی دارد و بسیاری از موضوعات نجوم آماتوری را شامل می شود.

نام کتاب: نجوم به زبان ساده
نویسنده: مایر دگانی ( Meir H. Degani)
ترجمه: محمدرضا خواجه پور
انتشارات گیتاشناسی

قیمت: ۳۵۰۰۰ تومان

 

کتاب نجوم برای همه

کتاب نجوم برای همه

این کتاب با ترجمه مهسا طاهری و منصوره جلیل خانی و مقدمه و ویرایش علمی دکتر محمد تقی میرترابی توسط انتشارات ایرانشناسی به چاپ رسیده است.

نام کتاب: نجوم برای همه

نویسنده: استفن پی ماران

مترجم: مهسا طاهری و منصوره جلیل خانی  (مقدمه و ویرایش عملی دکتر محمد تقی میرترابی)

انتشارات: ایران شناسی

قیمت: ۳۵۰۰۰ تومان

ستاره شناسی به زبان آدمیزاد

دانلود رایگان بخش هایی از کتاب ستاره شناسی به زبان آدمیزاد 


دو کتاب فوق ترجمه یک کتاب واحد هستند اما با دو ترجمه و دو نوع سبک متفاوت و انتخاب هر کدام از آنها به سلیقه شما در مورد سبک کتاب برمی گردد، اگر خواننده سری کتاب های فوردامیز هستید شاید کتاب انتشارات هیرمند را بپسندید اما اگر به سبک عادی و متداول کتاب ها عادت دارید، احتمالا کتاب انتشارات ایران شناسی مورد علاقه شما خواهد بود، در عین حال حضور دکتر میرترابی و جناب آقای شهرابی هر دو باعث می شود که از نظر دقت ترجمه و نکات علمی مطرح شده در کتاب ها مطمئن باشیم.

کتاب ستاره شناسی به زبان آدمیزاد

کتاب ستاره شناسی از سری کتاب های به زبان آدمیزاد (For dummies) است که به ادبیاتی بسیار ساده و جذاب مفاهیم را به خوبی به مخاطبین آموزش می دهد، این کتاب علاوه بر اینکه مطالب گسترده و ابتدایی نجوم را به خواننده آموزش می دهد شامل موارد زیر نیز هست که در کمتر کتابی می توانید بیابید:

  • فهرست گروه‌های نجومی ایران در شهرهای مختلف، وبگاه‌های اینترنتی نجوم به زبان فارسی‌زبان، نشانی رصدخانه‌ها و مراکز مهم و جذاب از این دست، فروشگاه‌های ابزارها و کتاب‌های نجومی ایرانی، فهرستِ کتاب‌های نجومی مفید برای مطالعه‌ی بیشتر و …
  • فهرست‌ها و اشاره‌های متعدد به فناوری‌های روز، مانند معرفی نرم‌افزارهای ستاره‌شناسی ویژه‌ی رایانه‌ها و گوشی‌های هوشمند، معرفی شبکه‌های «علوم شهروندی» تا بدانید آماتورها و غیر دانشمندها هم چگونه کشف‌های علمی بزرگ می‌کنند و شما در این میان چه نقشی می‌توانید داشته باشید و غیره.

نام کتاب: ستاره شناسی به زبان آدمیزاد

نویسنده: استفن پی ماران

مترجم: حسین شهرابی

انتشارات: هیرمند

قیمت: ۱۹۰۰۰ تومان

کتاب اسرار کیهان

کتاب اسرار کیهان

اسرار کیهان، یک کتاب جامع ومختصر است که در دوره های نجوم مقدماتی زانکو نیز به عنوان کتاب مرجع معرفی می گردد.

این کتاب که تالیفی است به صورت بسیار مختصر به معرفی تمام اجزای تشکیل دهنده کیهان، کهکشان ها، خوشه ها و سحابی ها، روند تولد تا مرگ ستارگان، سیاهچاله ها، ستاره های نوترونی و … می پردازد و در فصل دوم به سراغ اجزای تشکیل دهنده منظومه شمسی می رود و در خصوص سیارات و اقمار منظومه شمسی توضیحات جامع  و کاملی را می یابید.

در فصل سوم نیز سفر به فضا، موشک ها و ماهواره ها مورد بررسی قرار می گیرند. و در انتها نیز ضمیمه ای شامل مباحث فیزیکی مورد نیاز برای ورود به دنیای نجوم قرار گرفته است. قیمت پایین و حجم کم این کتاب از مزیت های آن به شمار می رود.

نام کتاب: اسرار کیهان

نویسنده: بهنام محمد پناه

انتشارات: سبزان

قیمت: ۱۶,۰۰۰ تومان

لینک خرید کتاب از فروشگاه اینترنتی نجومی زانکو

 

نجوم و فضا

کتاب فرهنگنامه نجوم و فضا

این کتاب را می توان یکی از زیباترین کتاب های نجومی دانست. اینفوگراف های زیبا در کنار تصاویر بینظیر، کاغذ های گلاسه و کیفیت چاپ عالی، این کتاب را به یکی از بهترین دایره المعارف های فارسی نجوم تبدیل کرده است. اگر نوجوان هستید داشتن یک جلد از این کتاب در قفسه کتابخانه شما، احتمالا وسوسه زیادی برای خواندن آن در شما ایجاد خواهد کرد و هر باز شاید چند صفحه از آن ها ورق بزنید و از زیبایی های آسمان لذت ببرید.

اما در عین حال، این کتاب بیشتر نقش یک دایره المعارف زیبا دارد نه کتابی که بتوانید با آن یک منجم بشوید!

نام کتاب: فرهنگ نامه نجوم و فضا

ناشر: نشر طلایی

قیمت: ۵۰۰۰۰ تومان

نجوم دینامیکی

نجوم دینامیکی

یک کتاب معروف دیگر کتاب نجوم دینامیکی هست. این کتاب شاید دارای ادبیاتی کمی سنگین تر نسبت به کتاب های قبلی باشد و برای آغاز کار یکم کار را برای شما دشوار کند اما اگر به دنبال کتاب جامع و علمی هستید این کتاب بهترین گزینه است. به جرات می توان گفت که با خواندن این کتاب شما تقریبا یک منجم خواهید شد و فقط باید تجربه رصدی خود را در کنار اطلاعات این کتاب قرار دهید تا نجوم خود را کامل کنید. همچنین این کتاب برای بخش اطلاعات عمومی بسیاری از آزمون های نجوم نظیر المپیاد دانش آموزی نجوم و آزمون مدرسین نجوم به عنوان منبع معرفی می گردد.

شاید این کتاب نخستین کتابی نباشد که شما خریداری می کنید اما اگر می خواهید منجم ماهری باشید بهتر است یک نسخه از این کتاب زینت بخش قفسه کتابخانه شما باشد

نام کتاب: نجوم دینامیکی

نویسنده:  رابرت تی دیکسون

مترجم: احمد خواجه نصیر طوسی

ناشر: نشردانشگاهی

قیمت: ۳۵۰۰۰ (احتمالا این قیمت تغییر کرده است)

کتاب اسرار ستارگان

دایره المعارف اسرار ستارگان

کتاب های دایره المعارف همواره جزو گزینه های بسیار مناسب و کابردی برای علاقمندان به شمار می رود. دایره المعارف ها می توانند اطلاعات زیادی را در مدت زمان کوتاه به صورت گلچین شده و مختصر به مخاطب برسانند و همین موضوع یکی از انگیزه های اصلی برای خرید دایره المعارف ها به شمار می رود.

کتاب نجومی اسرار ستارگان با اینفوگراف ها و توضیحات بسیار دقیق جناب دانشی مرجع مناسبی برای کسب اطلاعات جامع از دنیای ستارگان است. همانطور که از نام کتاب برمی آید، تمرکز کتاب بر زندگی و تحول ستارگان است. سحابی ها، خوشه های ستاره ای، کهکشان ها، سیستم های چندتایی ستارگان، تولد و مرگ ستارگان، صورت های فلکی، کره سماوی و … از عناوین برجسته این کتاب است.

این کتاب به دنیای منظومه شمسی و سیارات و ماه و دنباله دار ها و … کمتر پرداخته شده است اما در ازای آن به خوبی به دنیای ستارگان و کهکشان ها پرداخته شده است.

در پایان لازم است یادآوری کنیم که این کتاب ترجمه ای از کتاب  The Stars: The Definitive Visual Guide to the Cosmos است.

 

نام کتاب: اسرار ستارگان

مترجم: ذوالفقار دانشی

ناشر: نشر سایان

قیمت: ۱۵۰۰۰۰ (صد و پنجاه هزار تومان)

دیدگاهتان را بنویسید